Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Větrná elektrárna (levně)
Moderátor: rival
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Jans: V celém objemu vzduchové mezery byl mel být drát, ať se treba čela kríží. Objemu drátu treba tolik, aby axiální vzdálenost mezi magnety(tloušťka cívkového telesa+dvou axiálních/distančních vzduchových mezer oddelujících stator od rotoru) nemusela být vetší, než tloušťka 2 magnetu, jinak dosti padá účinnost. Šírka svazku/vrstvy cívky by mela být zhruba stejná, jako polovina šírky vnitrního okna cívky, pokud je magnetu 16(na 1 strane) a 2fázy. Sousední cívky jedné fáze mají mít opačný smysl, nebo spojení koncu, aby jejich společným svazkem tekl proud souhlasným smerem. Z toho plyne 32 cívek (2fáze x 16cívek) se svazky deformované do 1 vrstvy pomocí krížení čel. Šírka vnejšího okna jedné cívky je obvod/16, a vnitrního obvod/32 s ohledem na montáž(aby se vešly preložit do jedné vrstvy) a prakticky bez ohledu na šírku magnetu. Konstrukčne už daný pomer magnet/mezera na rotoru, co má hlavne vliv na zkreslení nemá v tomto cenu menit. Doufám to vše sedí.
jans
magnety mám poskládané asi tak nějak jak ukazuje obrázek,nemám místo na křížení,hlavně u hřídele,vzduch mezera v cívce bude ,bohužel vždy-dáno touhle konstrukcí,cívky byly motány každá druhá opačně, kořen magnetu má šířku pouze 1cm,takže šíře cívky u hřídele jen 0.5cm pro 16 cívek,nebo 1 cm pro 12 cívek,posun 3 fáz byl o 15º,při r=2cm to jsou mm,tam se mi to posunulo.Kolik by muselo být napětí naprázdno,aby při odběru asi 4A bylo napětí asi 14V?Při odběru to napětí dost spadne.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Jans: Jak z tohoto ven.Za mekkost(pokles napetí) muže rozptyl v dusledku mezer mezi skládanými magnety a špatnému svázání pole s cívkou(už malý proud záteží dokáže kompenzovat, nebo nevýhodne deformovat budící pole), to si vynucuje dlouhý drát a tím odpor:
Zlikviduj magnety na vnitrním prumeru, delají spíše balast a rozptyl. Namísto toho ten vnitrní magnet doplň k prostrední rade, a vnejší radu taky zvetši o 1 magnet. Magnet ve vnitrní rade neudelá tolik, jak ve strední. Dá se to ríct i tak, že čím je vetší problém dostat magnety k sobe, tím je menší rozptyl pole a lepší využití, v prípade skládání. Částečné prekrytí cívky magnetem nejenže nevadí, ale je nutné. Že zustanou vnejší kruhové rady vzájemne mírne natočené nevadí. Celkem Ti to výrazne zkrátí cívku a udelá prípadne místo pro možné vnitrní krížení 2 fáz. Pokud udeláš ty cívky jak máš jen mírne užší, tak už se Ti prostredkem cívek jedné fáze vtesná vinutí 2. fáze, aby byly ve vzduchové mezere v jedné vrstve. Čela se budou krížit, co v tomto objemu zabere trochu místa. Silne však stoupne využití mezery, magnetu a tím vše. Pokud nekrížíš a neprokládáš vrstvy pres sebe, klesáš s využitím témer na polovinu. Nejlépe by bylo magnety neskládat a použít prosté obdélníky, kdyby se na menším prumeru už dotýkaly(chybela ba mezera) tolik nevadí. Se šírkou na vnejšku alespoň 4 magnetu, jak máš na obrázku. Pokud jsem to nenapsal jednoznačne, tak mi prosím hoď obrázek do mailu, nebo SZ a zkusím to tam dokreslit.
Zlikviduj magnety na vnitrním prumeru, delají spíše balast a rozptyl. Namísto toho ten vnitrní magnet doplň k prostrední rade, a vnejší radu taky zvetši o 1 magnet. Magnet ve vnitrní rade neudelá tolik, jak ve strední. Dá se to ríct i tak, že čím je vetší problém dostat magnety k sobe, tím je menší rozptyl pole a lepší využití, v prípade skládání. Částečné prekrytí cívky magnetem nejenže nevadí, ale je nutné. Že zustanou vnejší kruhové rady vzájemne mírne natočené nevadí. Celkem Ti to výrazne zkrátí cívku a udelá prípadne místo pro možné vnitrní krížení 2 fáz. Pokud udeláš ty cívky jak máš jen mírne užší, tak už se Ti prostredkem cívek jedné fáze vtesná vinutí 2. fáze, aby byly ve vzduchové mezere v jedné vrstve. Čela se budou krížit, co v tomto objemu zabere trochu místa. Silne však stoupne využití mezery, magnetu a tím vše. Pokud nekrížíš a neprokládáš vrstvy pres sebe, klesáš s využitím témer na polovinu. Nejlépe by bylo magnety neskládat a použít prosté obdélníky, kdyby se na menším prumeru už dotýkaly(chybela ba mezera) tolik nevadí. Se šírkou na vnejšku alespoň 4 magnetu, jak máš na obrázku. Pokud jsem to nenapsal jednoznačne, tak mi prosím hoď obrázek do mailu, nebo SZ a zkusím to tam dokreslit.
-
- Nový člen
- Příspěvky: 4
- Registrován: sob 25 říj 2008 10:18
- Kontaktovat uživatele:
Větrná elektrárna s alternátorem z auta
Zdar,mam takovej dotaz.S kamosema mame starej autobus udelanej jako klubovnu,ale sme daleko od nakyho zdroje proudo,tak tam mame autobaterku,jenze to vydrzi jen chvili a jak ji porad vybijime a nabijime,tak se mari.Tak resiem problem,co s tim a napadlo nas,udelat nakou vrtuli a pripojit na ni alternator treba ze skodovky,aby se ta baterka prubezne dobijela.Slo by to nejak?
Co se má stát,to se taky stane.
-
- Nový člen
- Příspěvky: 4
- Registrován: sob 25 říj 2008 10:18
- Kontaktovat uživatele:
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Re: Větrná elektrárna s alternátorem z auta
Nešlo. Je to nejméne vhodný zpusob. Taky se o tomto tady dost popsalo. Zjednodušene lze ríct, že bez magnetu je alternátor na tenhle účel témer vždy nevhodný. Autoalternátor je neúčinný, protože by ho bylo treba hnát aspoň na 3000/min, aby si vydelal na své buzení bez významných ztrát. Regulátor toto nereší, protože pri nízkých otáčkách buzení sežere všechen výdelek. Na rozdíl od auta je v prípade vetru cenná účinnost práve pri tech nízkých otáčkách.mateskuci91 píše:udelat nakou vrtuli a pripojit na ni alternator treba ze skodovky
Viz taky
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=454
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=449
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=587
prípadne za použití funkce Hledej
-
- Nový člen
- Příspěvky: 4
- Registrován: sob 25 říj 2008 10:18
- Kontaktovat uživatele:
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Rád bych upozornil, že v úvodu vlákna je ve skutečnosti reč o akumulátoru (na vítr) a ne o jednorázové baterii, jako na bázi chemalloy, nebo ješte horší. Podobnou baterii lze získat i tím, že vezmu kbelík zeme v sousedství kovošrotu a zastrčím do nej 2 lopaty, jednu ocelovou, a druhou hliníkovou. Tohle se píše, když nikdo neabsolvuje ani základní pokusy.
Chybí serioznost a merení. Baterie na chemalloy je palivový článek spotrebovávající uvedenou slitinu chemalloy puvodne určenou jako pájka na hliník(pokud jsem to neprehodil). Žádný roztok kuchyňské soli neumožní jednoduchým zpusobem udelat nabíjitelnou baterii. Všechno o nezávadnosti elektrolytu jsou kecy, protože každý dobre vodivý elektrolyt neprinášející dodatečné ztráty je závadný, protože je zkrátka silnejší vuči okolí. Pb a NiCd, a podobne jsou docela dobré baterie s komplikovanou prípravou elektrod a pritom to není nic moc, účinnost je 55 až 75 procent. Životnost taky nic moc. Toto nejde ošidit jen tak, chce to serioznejší prístup.
Chybí serioznost a merení. Baterie na chemalloy je palivový článek spotrebovávající uvedenou slitinu chemalloy puvodne určenou jako pájka na hliník(pokud jsem to neprehodil). Žádný roztok kuchyňské soli neumožní jednoduchým zpusobem udelat nabíjitelnou baterii. Všechno o nezávadnosti elektrolytu jsou kecy, protože každý dobre vodivý elektrolyt neprinášející dodatečné ztráty je závadný, protože je zkrátka silnejší vuči okolí. Pb a NiCd, a podobne jsou docela dobré baterie s komplikovanou prípravou elektrod a pritom to není nic moc, účinnost je 55 až 75 procent. Životnost taky nic moc. Toto nejde ošidit jen tak, chce to serioznejší prístup.
dotaz
Zdravím ve spolek,
chěl bych si udělat malou VE do 100W, jako dynamo bych použil toto:
http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dy ... rmmagn.htm
jako vrtuli toto (netroufám si na profilované listy, nevím jak by se mi je povedlo vyvážit):
http://www.home-energy.com/engels/index1.htm
Stačilo by mi tak 5-30W, průměr tak 50cm na nabíjení autobaterky na svícení v garáži.
Co si o tom myslíte?
Bojím se ale co se stane v příliš silném větru, nemáte nějaký nápad na řešení?
Díky, Mirek
chěl bych si udělat malou VE do 100W, jako dynamo bych použil toto:
http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dy ... rmmagn.htm
jako vrtuli toto (netroufám si na profilované listy, nevím jak by se mi je povedlo vyvážit):
http://www.home-energy.com/engels/index1.htm
Stačilo by mi tak 5-30W, průměr tak 50cm na nabíjení autobaterky na svícení v garáži.
Co si o tom myslíte?
Bojím se ale co se stane v příliš silném větru, nemáte nějaký nápad na řešení?
Díky, Mirek
VE
Ještě mě napadlo, jestli by u toho motorku nešlo zrušit komutátor a vytáhnout vinutí přes usměrňovač přímo drátama ven. rotor by byl na pevno a kolem by se točily magnety... Nemůžu teda teďka zrovna nikde najít jak je takovej motorek zapojenej. Prej je to dvanáctipólovej...
Používáte tu ušichni ten deskový generátor, proč? Je to lepší než převinutej motorek??? (mám ho doma, už se těším až se do něj mrknu)
Ď, Mirek
Používáte tu ušichni ten deskový generátor, proč? Je to lepší než převinutej motorek??? (mám ho doma, už se těším až se do něj mrknu)
Ď, Mirek
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Stačilo lépe prohlédnout vlákna, popsalo se o tom dost, viz napr. http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=848
Popsaný generátor není dobrý, má malou účinnost v dnešní dobe je možno dosáhnout o dost lepší výsledky. Generátor nemá žádný komutátor, protože je to alternátor, má obyčejný 3fázový mustek. Rotor nemuže být napevno, protože rotor je to, co rotuje. Napiš príspevek presneji, protože není napr.známo jaký previnutý motor máš na mysli. Nevím o tom, že by s tímto typem generátoru kdokoliv dosahoval dobré výsledky.
Popsaný generátor není dobrý, má malou účinnost v dnešní dobe je možno dosáhnout o dost lepší výsledky. Generátor nemá žádný komutátor, protože je to alternátor, má obyčejný 3fázový mustek. Rotor nemuže být napevno, protože rotor je to, co rotuje. Napiš príspevek presneji, protože není napr.známo jaký previnutý motor máš na mysli. Nevím o tom, že by s tímto typem generátoru kdokoliv dosahoval dobré výsledky.
motorek
Motorek by byl ten co je v odkazu, je to motorek z chladiče ze Škody Favorita...
Dík za info o vlákně, dotaz o generátoru jsem tedy přesunul tam. (http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=848)
A co ta konstrukce vrtule? Nemáte s tím někdo zkušenost?
Dík za info o vlákně, dotaz o generátoru jsem tedy přesunul tam. (http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=848)
A co ta konstrukce vrtule? Nemáte s tím někdo zkušenost?
Domácí větrnou elektrárnu vyvinula skotská společnost Renewable Device. Vrtule o průměru asi dvou metrů vyprodukuje ročně asi 2.000 kWh elektřiny. Protože díky speciální konstrukci klesla jeho hlučnost na únosnou míru 35 dB, lze ji instalovat přímo na střechách anebo poblíž obytných domů.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Príspevek je fajn, ale prevzatá informace v nem je platí sotva pro ideální prímorské podmínky, tím méne pro vnitrozemí. Reálne je to 4x méne. Solární panel 1000W vyprodukuje ročne 1200-1500 kWh. Kam se bere na tu vrtuli. Je to spíše opačne, 2m vrtule bez ohledu na její tvar muže dát reálne kolem 500kWh ročne, pokud vše funguje jak má. Vrtuli nebo jakýkoli funkční objekt čelního prumeru nebo prumetu 2m dá zpravidla výkon asi 500W. Pri silném vetru občas 2x tolik. Vichrice se nevyužívají kvuli nebezpečí destrukce.