Ahoj Slavku, tiez som si najprv myslel, ze je to tak ako si napisal, ale neni. Je jedno ci je vzduch stlaceny alebo nestlaceny, jeho energia bude stejna ak bude stejna teplota. Co bude ine je ENTROPIA. Ta umozni motoru na stlaceny vzduch odoberat teplo z okolia a premienat ho na rovnocennu pracu. Skusal som najst k tomu nejake vzorecky, ale bezuspesne. Ale nasiel som stranku( http://www.abro.sk/pr/sk/Pretlak/75/62/ ... sorov.html ) , ktora sa zaobera vyuzitim "stratoveho" tepla kompresorov, kde je aj tabulka, z ktorej jednoznacne vypliva tato skutocnost. Teplo odobrate len z oleja je 70 az 80%, celkove teplo odvedene do vzduchu tu vsak udavaju nieco cez 100%. Zeby chyby merania?Slavek Krepelka píše:
...S tou ztrátou účinnosti, která jde při stlačování vzduchu do tepla a následovně do okolního vzduchu je to asi trochu jinak. Hádám, že veškerá energie pohonu kompresoru nemůže jít do ohřevu vzduchu (a součástí systému). To by pak skutečně šlo o perpetum a množení energie při použití stlačeního vzduchu v nějakém motoru a v tomto případě to jaksi nevidím, kde by se asi tak brala. U motoru na stlačený vzduch bych si dokázal představit, že stlačený vzduch se sice při rozpínání ochlazuje, ale maje dostatek času a styčné plochy, asi by si mohl zase dost tepla nacucat z okolí a o to se víc rozepnout. Ale, vůbec si to nedovedu představit u automobilního motoru. Tam by ten vzduch musel krz motor dost fičet, aby se to nějak moc hýbalo. To ani nemluvím o tom, že bych to viděl ještě daleko černěji v zimě s nutností topení...
.
Zaujimave by mohlo byt pripojit kompresor a motor na stlaceny vzduch na jeden hriadel, tak by mohlo vzniknut zaujimave tepelne cerpadlo(pri odoberani tepla zo stlaceneho vzduchu) alebo motor s externym spalovanim (pri ohrievani stlaceneho vzduchu).
S pozdravom, beldy...