Nazdar,
Pokud se v gravitačním motoru nevyužije akcelerací a decelerací komponentů a půjde tedy o koncept toho, čemu se říká převážené kolo, pak si lamte hlavu. Ono totiž vždy musí padat více dolů než je zdviháno a to jaksi by mělo být dostatečné na to si uvědomit, že bez spotřeby polohové energie něčeho "masitého"
to nepůjde, pokud člověk nevyřeší problém gravitačního stínění. Jenže, s gravitačním stíněním by se už daly dělat úplně jiné veci, než nějaké samoběžné kolo. Asi první dynamické gravitační kolo, o kterém se dnes ví, sestrojil Johann Bessler v roce 1712. Mnoho srandistů si z něj odvozuje, že šlo o převážené kolo a to přes dokumentaci, která se zmiňuje o potřebě kolo roztočit a nesmírném bouchání a rolování čehosi uvnitř kola. Nejdelší oficiální samoběžný test, kterému bylo Besslerovo kolo vystaveno, trval 54 dnů a bylo po tomto testu prohlášeno za funkční perpetum mobile, ale nikdo o něj neprojevil zájem za požadovanou cenu. Bessler ho prý eventuelně zničil a zemřel více méně v zapomění.
Podstatou dynamického kola je akcelerovat nějaký komponent směrem dolů a stejně tak ho decelerovat dokud má směr dolů.
V jedné verzi může akceleraci směrem dolů zajistit část jeho počátečního samovážného sestupu, který se uloží do pohybu kola, které pak setrvačností natáhne nějaké péro, které komponent dále akceleruje do další části pouti dolů a pak je komponent decelerován opět proti péru, kde se zaklíní proti loukoti kola a roztočí kolo více než dostatečně na to, aby tento komponent i při dost vážných třecích a setrvačných ztrátách vyneslo do počáteční polohy s energií nazbyt. Vše se musí odehrát velice blízko osy kola. Při akceleraci komponentu směrem dolů je nutné zrychlovat spíše dostatečně rychle, než velikou silou. Dráha tohoto zrychlovaní pak musí být relativně krátká, což se dá odvodit z křivky nárůstu rychlosti akcelerovaného tělesa proti ztrátě dráhy. decelerace musí proběhnout zase po co nejkratší dráze, ale tak, aby se komponent kousnul (jak sekera ve špalku) a nevyskočil, zatímco láduje do kola rotaci.
V kostce lze říci, že je nutno uvažovat o sčítání a odčítání sil působících na padající, či klesající těleso. Vektorová matika a geometrie to zvládají.
Vím o čem mluvím, mám to za sebou. Jak jednou člověk dobře pochopí, o co jde, daj se dělat různé varianty, i takové, které dávají plynulé otáčky, jako dávalo Besslerovo kolo. Je v tom dostatek přebytku energie na to, aby to udělalo i nějakou užitečnou práci, ale auto se s tím honit nedá a už řekněme na 10 KVA generátor by to bylo dost monstrum. Můj pokus měl nějakých 400mm průměr kolo, překližkový podstavec a namotaný vázací drát jako balast (setrvačníku-kola). 40mm ložisková koule byla mým klesajícím komponentem. Jako pomůcka snad poslouží to, že pérování musí být jaksi tlumené, ale ne oslabené. Dřevo je podstatně lepším materiálem na absorbování šoku při deceleraci komponentu, než ocel, přičemž vrátí všechnu absorbovanou energii.
Jde to.
Ahoj, Slávek.
Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.