Akord píše:
Jeden užitočný vzorec pre prípad ideálne konštruovaného zotrvačníka: E=m*sigma/(2*ró) = m*r*r*omega*omega/2
E energia, m hmotnosť, sigma pevnosť, ró hustota, r polomer, omega = 6.28*otáčok/s, všetko v základných jednotkách.
...dá sa už z toho odhadnúť, že bežné koleso vydrží okolo 2500/min, možno 3000/min (okolo 400km/h bez tlaku). Ide z toho spätne spočítať, akú pevnosť som použil. Určite to nebudú desaťtisíce, ani pri použití pevných ocelí.
Nazdar panove,
No, tak jsem si to trochu nastudoval a prekontroloval jsem si to, co jsem tak nejak narychlo napocital. Omlouvam se, vloudila se chybicka.
Problem s kolem od vlaku je ponekud slozity. Pokud by se kolo pouzilo bez nakolku, da se spocitat jakz takz jako solidni disk a podle toho, co jsem prepocital, by melo vydrzet kolem 11-15 tisic rpm bez zahrnuti bezpecnostniho faktoru, pocitano s 44kp/mm^2 pro mez tahu [nikoliv trhu] materialu kola, coz je nejspise ponekud nizke cislo.
Nakolek sam o sobe vychazi na nejakych 6 000 rpm bez zahrnuti bezpecnostniho faktoru, zase pri 44kp/mm^2 pro mez tahu materialu nakolku. Jde o velmi nizke cislo pevnosti tahu, bude ve skutecnosti o nejakych 50% vyssi, protoze jde o material s jinnymi charakteristikami nez material kola samotneho a v podstate asi ekvivalentni predpjatemu materialu.
Vsechny uvedene (prumyslove) formule ktere jsem vystoural maji v sobe zabudovan bezpecnostni faktor, minimalne 4:1, ale take az 20:1. Navic vetsina techto formuli se zabyva pouze vypoctem tangencialni pevnosti, protoze setrvacniky jsou ve sve naproste vetsine ve forme tluste kruznice spise nez kruhu. To samozrejme odpovida kalkulaci nakolku, ale jenom castecne kalkulaci kola. Radialni pevnost kola se pridava k tangencialni v ramci limitace jeho nejslabsi tloustky [ci mnozstvi a charakteristice loukoti] v dannych limitech radiusu, v pomeru k tloustce vnejsi a tlustsi obruby.
Dalsi problem s nakolkem je, ze jeho roztaznost probiha diky rozdilnosti materialu po jinne krivce nez material kola, navic je na kole nalisovan a je v nem uz zabudovano znacne napeti. Pri zvysujicich se otackach dojde k roztahovani kola po strmnejsi krivce nez je krivka roztahovani nakolku, takze nakolek je zatezovan jednak svoji rotaci, jednak nalisovanim a jednak rotaci a tim roztaznosti kola samotneho. Takze, zeleznicni kola s nakolkem mohou vzit mene nez 3000 rpm, nez se rozleti nakolek.
Timto se omlouvam vsem za velice rychly a chybny puvodni odhad a dekuji Akordovi ze se nedal. Alespon mam ted trochu prehled, i kdy si nejsem jisty, zda mi to kdy k necemu bude.
S pozdravem, Slavek.
Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.