Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování ...
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Martine, žárovku ani nezkoušej. Pravděpodobně po několikátém zapnutí stěračů shoří. Do Zlína pojedeš kolem mě, tak se stav, já do té doby něco spáchám (asi ty diody). Tady přímo na místě ti to prskneme do auta a bude hotovo.
Pak je ještě jedno řešení a vzpoměl jsem si, že jsem to už na trabantu viděl. Jde to ale jen s některými baterkami. Do spojky mezi prostředními články našroubješ šroub a k němu připojíš stěrače. Každé jiné řešení bude docela hodně topit. Extra 6V baterku pro stěrače bys neměl čím dobíjet, takže bys moc dlouho nestíral. 50W není málo.
Tak než jsem to dopsal, objevilo se tu dobré řešení. Ani jsem netušil, že existují stepdown měniče na 90W
Pak je ještě jedno řešení a vzpoměl jsem si, že jsem to už na trabantu viděl. Jde to ale jen s některými baterkami. Do spojky mezi prostředními články našroubješ šroub a k němu připojíš stěrače. Každé jiné řešení bude docela hodně topit. Extra 6V baterku pro stěrače bys neměl čím dobíjet, takže bys moc dlouho nestíral. 50W není málo.
Tak než jsem to dopsal, objevilo se tu dobré řešení. Ani jsem netušil, že existují stepdown měniče na 90W
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- A(&F)
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 4354
- Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
- Bydliště: Severní čechy
- Dal: 1362 poděkování
- Dostal: 1195 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
... mno, pokud se použijí ty 12V , tak by odejít neměly (nepočítám teď samozřejmě s extrémními otřesy při nažhaveném vlákně, kdy jsou žárovky choulostivější = aj proto jsem navrhl to zapojení s diodami ... ) ...Ilem píše:Martine, žárovku ani nezkoušej. Pravděpodobně po několikátém zapnutí stěračů shoří.
... popř. do serie (při použití těch 6V žárovek) ještě zařadit dajaký NCTčko ... např. https://www.gme.cz/b57364s0100m000-p118-088 ...
... ... Anri ...
Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis ) ...
... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ...
... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ...
- A(&F)
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 4354
- Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
- Bydliště: Severní čechy
- Dal: 1362 poděkování
- Dostal: 1195 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
... obávám se, že tyto měniče nejsou moc vhodné pro použití se zatíženými motory ... nerozjedou ho ... ... 200% většinou nestačí ... ...... což by však samozřejmě šlo řešit přídavným přednabitým kondem o větší kapacitě (+ jednou až dvěma diodama, nejlépe Schotky, záleží na zapojení) ...jao píše:Malé a bezpečné
Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis ) ...
... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ...
... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ...
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 243
- Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
- Bydliště: Bratislava
- Dal: 100 poděkování
- Dostal: 127 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
S tým kondíkom by to možno šlo.
Ale napadli ma ešte iné riešenia. Ak by sa na každý stierač dal jeden motorček, zapojili by sa do série a hotovo. Len ešte treba doriešiť synchronizáciu kmitov.
Alebo dať do kufra vzduchový kompresor trebárs z BMW, za tým oscilátor pulzov a elektropneumatický ventil spojený s mechanizmom stierača.
Ale asi by som si do auta na miesto spolujazdca posadil ľahkú devu a tá by jednak ovládala manuálne stieranie okna a potom ešte ...
Ale napadli ma ešte iné riešenia. Ak by sa na každý stierač dal jeden motorček, zapojili by sa do série a hotovo. Len ešte treba doriešiť synchronizáciu kmitov.
Alebo dať do kufra vzduchový kompresor trebárs z BMW, za tým oscilátor pulzov a elektropneumatický ventil spojený s mechanizmom stierača.
Ale asi by som si do auta na miesto spolujazdca posadil ľahkú devu a tá by jednak ovládala manuálne stieranie okna a potom ešte ...
Radšej byť špirálou, ako kruhom.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Vůbec jsem neměl na mysli otřesy. Myslel jsem na 6V žárovky, které ve chvíli, kdy by se snažily rozběhnout zatížený motor by svítily na téměř 12V. Požije-li žárovky 12V/45W, musel by dát 4 paralelně, protože žárovka 12V/45W má při napájení 6V pouhých cca 12W. Ale hlavní problém je jinde. Tím problémem je AR charakteristika. Jednoduše pro rozběh zatíženého motoru 6V/50W potřebuješ prvních cca 0,5s proud asi 33A. Studené vlákno žárovky by možná polovinu mohlo dát, jenomže vlákno se během 10ti ms rozpálí tak, že nepustí víc, než 8A. V tu chvíli se už zatížený motor nerozběhne, pouze bude svítit žárovka. NTC to nijak nezlepší, jen ještě víc omezí rozběhový proud do motoru. Při řazení v sérii je proud dán vždy tím nejslabším článkem.A(&F) píše:... mno, pokud se použijí ty 12V , tak by odejít neměly (nepočítám teď samozřejmě s extrémními otřesy při nažhaveném vlákně, kdy jsou žárovky choulostivější = aj proto jsem navrhl to zapojení s diodami ... ) ...Ilem píše:Martine, žárovku ani nezkoušej. Pravděpodobně po několikátém zapnutí stěračů shoří.
... popř. do serie (při použití těch 6V žárovek) ještě zařadit dajaký NCTčko ... např. https://www.gme.cz/b57364s0100m000-p118-088 ...
... ... Anri ...
Poznámka: čísla jsem neměřil, bral jsem je odhadem... aby mě někdo nechytal za slovo.
Diody beru, je to jednoduché, elegantní řešení.
Osobně si myslím, že úplně nejlepší by Martin měl - použít stěračové motorky na 12V. Použít nějaké z vrakáče - co se používají na zadní okno a dát ke každému stěrači jeden. Musí vybrat takové, které mají stírací úhel 90 st. Měl by to hotové za chvíli a nemusel by řešit, že mu tam někde něco svítí, topí,...
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Nový člen
- Příspěvky: 19
- Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
- Dal: 3 poděkování
- Dostal: 2 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
klucíííídík za rady, "něco" musím vymyslet.....2 motorky nepřipadají v úvahu...prostě se tam nikam nevejdou....řešení musí být 12V na 6V. 14.8 jedu do prahy na min.dopravy pro poslední razítko !!!!že Trabant 600 rok výroby 1964 může na silnici závodit v rally / jojojo, tím se zabývají státní úředníci / a v Praze karlíně prej je prodejna GM tak bych tam zajel a koupil ty diody....do serie je zapojit umím...normálně bych použil svorkovnici - tu co jí říkáte čokoládička....jen ještě upřesnit, jaké musí mít parametry, aby vydržely trvalý provoz stěračů..Anri údaje psal, tak ještě jednou odsouhlasit - zrevidovat....klucí dííík všem martin11
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Diody, které navrhl Anri by pravděpodobně stačily, ale krk bych za to nedal. Pokud bude pršet, bude stěrače potřebovat. Použil bych raději tyto: http://www.gme.cz/mur1560-p223-117
mají dostatečnou proudovou rezervu, a mají Uf 1,5V, takže ti stačí 4 ks v sérii. Pozor, budeš je muset mít na chladiči, při větším zatížení stěračů budou topit. Ale nesmí být přes chladič propojeny. Takže pro tebe nejlepší - dát ke každé diodě toto: http://www.gme.cz/v7100-p620-022
a chladiče i s diodou přišroubovat někde k bakelitu (výhoda trabanta, že se obvod neuzavře přes karoserii).
Teď jsem si uvědomil, že v místě, kam to potřebuješ přidělat není bakelit, ale plech, takže všechny 4 diody na tento chladič: http://www.gme.cz/v7131-p620-027 a podložit izolačními podložkami http://www.gme.cz/izolacni-podlozka-12- ... m-p621-030 (4x)
a nesmí se dotýkat ani šroub, takže ještě toto: http://www.gme.cz/ib2-p621-012 (4x)
No a aby toho nebylo málo, tak pod každou diodu by se ještě mělo kydnout toto: http://www.gme.cz/teplovodiva-pasta-s-s ... 7-p745-028
mají dostatečnou proudovou rezervu, a mají Uf 1,5V, takže ti stačí 4 ks v sérii. Pozor, budeš je muset mít na chladiči, při větším zatížení stěračů budou topit. Ale nesmí být přes chladič propojeny. Takže pro tebe nejlepší - dát ke každé diodě toto: http://www.gme.cz/v7100-p620-022
a chladiče i s diodou přišroubovat někde k bakelitu (výhoda trabanta, že se obvod neuzavře přes karoserii).
Teď jsem si uvědomil, že v místě, kam to potřebuješ přidělat není bakelit, ale plech, takže všechny 4 diody na tento chladič: http://www.gme.cz/v7131-p620-027 a podložit izolačními podložkami http://www.gme.cz/izolacni-podlozka-12- ... m-p621-030 (4x)
a nesmí se dotýkat ani šroub, takže ještě toto: http://www.gme.cz/ib2-p621-012 (4x)
No a aby toho nebylo málo, tak pod každou diodu by se ještě mělo kydnout toto: http://www.gme.cz/teplovodiva-pasta-s-s ... 7-p745-028
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Nový člen
- Příspěvky: 19
- Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
- Dal: 3 poděkování
- Dostal: 2 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
na ebay jsem objevil toto
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter ... 819wt_1076
...jen nevím jak to objednat...nikdy jsem si nic podobného neobjednával a už vůbec ne v americký zemi...
k tomu stávajícímu stavu stěrače. na kostře kastli je minus a na stěrači je plus trvale a já spínám kostru !!!!! tudíž minus...
jinak to nejde udělat ....a pak ještě ...plastové jsou jen blatníky kapota, střecha a dveře/lisovaná bavlna / ostatní je kupodivu z plechu
kdybych tam dal ty diody, byly by nějaké , třeba větší, aby byly bez chladiče???? m11
právě jsem juknul na ty diody ..příspěvek Ilem výše...a to by velmi vyhovovalo i s těmi chladiči...cena velmi příznivá....
a dotaz...kolik jich , těch diod musím mít aby to mělo 6V. nebo koupit diod více a zkusmo ubírat až to bude mít při chodu motorku 6V???
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter ... 819wt_1076
...jen nevím jak to objednat...nikdy jsem si nic podobného neobjednával a už vůbec ne v americký zemi...
k tomu stávajícímu stavu stěrače. na kostře kastli je minus a na stěrači je plus trvale a já spínám kostru !!!!! tudíž minus...
jinak to nejde udělat ....a pak ještě ...plastové jsou jen blatníky kapota, střecha a dveře/lisovaná bavlna / ostatní je kupodivu z plechu
kdybych tam dal ty diody, byly by nějaké , třeba větší, aby byly bez chladiče???? m11
právě jsem juknul na ty diody ..příspěvek Ilem výše...a to by velmi vyhovovalo i s těmi chladiči...cena velmi příznivá....
a dotaz...kolik jich , těch diod musím mít aby to mělo 6V. nebo koupit diod více a zkusmo ubírat až to bude mít při chodu motorku 6V???
Naposledy upravil(a) karkulka červená dne úte 05 srp 2014 10:18, celkem upraveno 1 x.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 243
- Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
- Bydliště: Bratislava
- Dal: 100 poděkování
- Dostal: 127 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
K pôvodnému motoru stieračov by som sériovo pripojil ešte jeden taký istý, ktorý by išiel len tak naprázdno vo vhodnom umiestnení.
Radšej byť špirálou, ako kruhom.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Bohužel všechny větší diody jsou s chladičem. Musel bys dát menší , to co navrhoval Anri. v GME je to tohle: http://www.gme.cz/p1000k-p221-047 . Ale já bych to nedělal. na můj vkus je tam malá proudová rezerva. Prohrát závod jenom proto, žes ušetřil na chladiči se mi zdá škoda. Uf mají tyto diody 1V, takže by jich muselo být 6.karkulka červená píše:
kdybych tam dal ty diody, byly by nějaké , třeba větší, aby byly bez chladiče???? m11
Naposledy upravil(a) Ilem dne úte 05 srp 2014 10:39, celkem upraveno 1 x.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
A jak zajistíš, aby oba motory byly stejně zatížené? Odlehčený motor může brát bez problémů 1/10 nominálního výkonu, zatímco přetížený i čtyřnásobek.jao píše:K pôvodnému motoru stieračov by som sériovo pripojil ešte jeden taký istý, ktorý by išiel len tak naprázdno vo vhodnom umiestnení.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 243
- Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
- Bydliště: Bratislava
- Dal: 100 poděkování
- Dostal: 127 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Ilem, máš pravdu. Ale až tak citlivé tie motory nie sú. Niečo vydržia. Záťaž je pri rozbehu ako tu už bolo spomenuté. Mnohí Trabantisti po prerábke na 12V nechávajú pôvodné motory na 6V. Rozdiel je v rýchlosti stierania, väčší randál, vyklepané hriadele pre ramienka stieračov atď... ale motory držia bez problémov.
Tu a tu sa dajú motory kúpiť za necelých 400 Kčs, čo nie je až taká veľká položka.
Samozrejme by bolo elegantnejšie to urobiť profesionálnejšie, ale z časového hľadiska by to bolo jedno z jednoduchších riešení.
Tu a tu sa dajú motory kúpiť za necelých 400 Kčs, čo nie je až taká veľká položka.
Samozrejme by bolo elegantnejšie to urobiť profesionálnejšie, ale z časového hľadiska by to bolo jedno z jednoduchších riešení.
Radšej byť špirálou, ako kruhom.
-
- Nový člen
- Příspěvky: 19
- Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
- Dal: 3 poděkování
- Dostal: 2 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
myslím, že vítězí návrh Anri a typ diody Ilem....oba diody s chladičem nebude problém, celé to připevním na nějaký pertinax a umístím do prostoru motoru vedle toho motorku. tak a ještě...kolik těch diod mám koupit podložky jsou jasné ale myslím, že kdyby to bylo na pertinaxu tak je vše bez problému....jo ta teplo pasta se dává mezi diodu a chladič??? / logicky asi ano....nikdy jsem nic takového nechladil/
....tak KOLIK DIOD JE TŘEBA...zapojení do serie s motorkem předpokládám martin11
....tak KOLIK DIOD JE TŘEBA...zapojení do serie s motorkem předpokládám martin11
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Martine, ty neumíš číst. Psal jsem, že mají Uf 1,5V, takže potřebuješ 4ks. Těch bez chladiče bys potřeboval 6, protože mají Uf 1V. Ale to všechno jsem již psal.karkulka červená píše: ....tak KOLIK DIOD JE TŘEBA...zapojení do serie s motorkem předpokládám martin11
Ano, pasta se dává mezi diodu a chladič. Když to dáš na pertinax, použij samostatné chladiče pro každou diodu, ale nesmí se vzájemě dotýkat a ani se nesmí dotýkat karoserie. Pak ani nemusíš dávat izolační podložky a průchodky. Jo, a přívodní kablíky upevni, ať nevisí přímo na diodách. Jinak se ti to za chvíli uklepe.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 243
- Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
- Bydliště: Bratislava
- Dal: 100 poděkování
- Dostal: 127 poděkování
Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .
Martin, ak to má byť na závody, daj si záležať na mechanickom a vodotesnom prevedení. Mne kedysi zhorela prerábaná kabeláž na žigulíku. A to tam boli káble zacvakané odborníkom a originálnymi el. klešťami. Predsalen tam tečú dosť veľké prúdy. Malý hasičák by tiež nebol na škodu.
Radšej byť špirálou, ako kruhom.