Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Fyzika-Různé

Filosofie přírodních jevů.
Odpovědět
Elektro
Zasloužilý člen
Příspěvky: 434
Registrován: čtv 19 črc 2007 11:52
Bydliště: Banskobystrický kraj
Dal: 3 poděkování
Dostal: 3 poděkování

Re: No spánem bohe aj z batohem

Příspěvek od Elektro »

Zdravím Gabča.
Som síce len stredoškolák, ale...
Gabča píše:
lectuer píše: Pri zanedbanom trenia sa nepohne z miesta. Motor môže mať aj 100kW. Je to dobre? :D :D aj, teraz som niečo prezradila :D :D
Vlastně máš pravdu :good: :good: tření potřebujeme abychom se hnuli :idea: ;) . No, ale ... snad můžeme nějak zanedbat úbytky rychlosti, anebo si je můžete i klidně spočítat.. .. Těch 100 kW mi nedocvakává :oops: .

Takže znovu:

Máme auto vážící 1000 kg, s motorem 50kW. Za kolik sekund při zanedbání tření dosáhne rychlosti 100 km/h?
1. Trenie potrebujeme aby sme sa pohli, alebo aby sme sa mohli pohybovať?
2. Aké úbytky rýchlosti chceš zanedbať?
3. Môžeš mi ich spočítať?
Tých 100kW preto, lebo sa ani pri tom výkone motora nepohne bez trenia kolies o vozovku.
Pohyb a rozbeh auta by pripadal do úvahy len pri použití reaktívneho pohonu.
Ak sa jedná o vysokoškolskú matematiku, rád sa priučím.
Želám príjemný večer.


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Re: No spánem bohe aj z batohem

Příspěvek od Gabča »

Elektro píše: 1. Trenie potrebujeme aby sme sa pohli, alebo aby sme sa mohli pohybovať?
2. Aké úbytky rýchlosti chceš zanedbať?
3. Môžeš mi ich spočítať?
Tých 100kW preto, lebo sa ani pri tom výkone motora nepohne bez trenia kolies o vozovku.
Pohyb a rozbeh auta by pripadal do úvahy len pri použití reaktívneho pohonu.
Ak sa jedná o vysokoškolskú matematiku, rád sa priučím.
Želám príjemný večer.
Ahojky ...
Lectuer, tak at se večeře podaří a všem chutná.. :D
Elektro .. Tak, třebáá ... já to zjednoduším... paušálně nám tření+odpor ubere jednu vteřinu. ;) :oops: :D .

Takže znovu:

Máme auto vážící 1000 kg, s motorem 50kW, je ideálního areodynamického tvaru OR ve vzduchoprázdnu, ocelová ozubená kola na ocelové ozubené silnici, všechno namazáno, nová ložiska atd atd.. Za kolik sekund dosáhne rychlosti 100 km/h? Je předem vypozorováno, že za těchto podmínek tření a odpor přidají na výsledku 1,000 sec.


buky
Zasloužilý člen
Příspěvky: 837
Registrován: ned 17 kvě 2009 22:21
Dal: 10 poděkování
Dostal: 20 poděkování

Re: No spánem bohe aj z batohem

Příspěvek od buky »

Gabča píše:
lectuer píše: Tí jednoduchší to tak vnímajú s áutami, ale väčšina myslia v kW. Sila zrýchlenia nie je. Je sila alebo zrýchlenie F=m*a alebo a=F/m. Zrýchlenie sa určuje od hmotnosti a sily. Čas na dosiahnutie 100km/h je populárny medzi adolescentmi.

Buky, chcem dokázať, že slnko je odzrkadlený mesiac, podporis ma?
Akord píše:
Gabča píše:Taky ... výkon motoru se sice uvádí v kW, ale lidi si taky zvykli sílu auta uvádět v náhradní jednotce, a to čas pro zrychlení na 100km/h. A to nejen proto, aby tam zohlednili hmotnost auta, ale prostě aby si pod tím uměli něco představit. Potřebují prostě vědět, jak dlouho trvá dosažení určité rychlosti, to normálnímu člověku řekne víc o výkonu auta než nějaké kW. Tedy, vnímají výkon jako sílu zrychlení.
No akorát z nečeho takového neplyne informace o hmotnosti auta a kritérium je použitelné pouze pro srovnání aut o približne stejné hmotnosti. Práveže je v tomto pohledu hmotnost zohlednena docela špatne. Nejlehčí auto s nejmenším výkonem motoru se bude zdát podle takového kritéria nejvýkonnejší. A je tím i docela po definici podobné jednotky výkonu.
Ahoj,
vždyť já vím, taky jsem to tam psala. .. Ta jednotka "pro jednodušší lidi" :D je totiž dokonce v sekundách, opravdu už to víc zjednodušit nejde, to je právě to zahrnutí hmotnosti. Ale není to nutné, klidně by šlo udávat, že daný motor (je jedno kolik váží příslušné auto) má sílu v Newtonech: např. 1000 kg*100km/h /10sec. tj. cca necelých 3kNewton. Tenhle údaj se už dá použít dále, a pokud auto váží zrovínka oněch 1000 kg, tak to vydělíme , převrátíme a zjistíme, že tento motor dokáže toto auto urychlit na rychlost 100 km/h za 10 sec.

Já vám dám ty vaše trapný sekundy na minus třetí a podobný nesmysly :D :D .. Ne, neberte si to jako urážku, jediný blázen tu jsem já ale mě to prostě baví. Baví mě, že může existovat nezávislý jednodušší poled na to samé, ikdyž jak říkám .. na funkci to nemá vliv :D

Drontea Totalis
Ahoj dvojče! Tak tohle je přesne ono, moc ti fandím, drž se!


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Příklad ...

Příspěvek od Gabča »

Čau buky,
tak to vypadá, že nikdo nedokáže spočítat, za kolik sekund zrychlí na 100km/h auto 1000 kg s motorem 50 kW.
Že by předběžné potvrzení našich teorií?
:D :D :D :D
No tak lidi .. snažte se ještě trošku.. pls


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Příklad ...

Příspěvek od Akord »

Gabča píše:Čau buky,
tak to vypadá, že nikdo nedokáže spočítat, za kolik sekund zrychlí na 100km/h auto 1000 kg s motorem 50 kW.
Že by předběžné potvrzení našich teorií?
To tedy nedokáže. Musela bys upresnit, jak muže mít motor 50kW, když auto ješte témer stojí. To vyžaduje nekonečný kroutící moment, prípadne nekonečnou sílu. Zkrátka žádný motor nemá výkon, když otáčky začínají z nuly. Nebo to zadat nejak alternativne.

Ješte nevím, co to byl za zmatek s tím trením, podle mne jsi to zadala správne, melo být na mysli, že se zanedbá valivé trení a odpor vzduchu. Jsou to totiž 3 ruzne veci:
1. trení o vzduch
2. valivé trení válejících se kol
3. kluzné trení (pokud je to česky správne), realizuje se pouze pri smyku, nebo skluzu části pneumatiky
Auto se sice bez kluzného trení nepohne, avšak výkon se prakticky nespotrebuje na toto kluzné trení, nýbrž na valivé.


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Re: Příklad ...

Příspěvek od Gabča »

Akord píše:
Gabča píše:Čau buky,
tak to vypadá, že nikdo nedokáže spočítat, za kolik sekund zrychlí na 100km/h auto 1000 kg s motorem 50 kW.
Že by předběžné potvrzení našich teorií?
To tedy nedokáže. Musela bys upresnit, jak muže mít motor 50kW, když auto ješte témer stojí. To vyžaduje nekonečný kroutící moment, prípadne nekonečnou sílu. Zkrátka žádný motor nemá výkon, když otáčky začínají z nuly. Nebo to zadat nejak alternativne.
Ahojky,
já až tak nevím co to na mě zkoušíte :D , moje auto dle techničáku 50kW a 1062 kg se fakticky nekecám rozjede, zrovna jsem to zkoušela.. jo ;) .
Tuším kam míříš ... rozpitvat to krok po kroku, otáčku po otáčce, řazení po řazení... :| . Tamje šance nalézt nějaké jiné vzdálenosti, které se mohou použít. Ale proč... tak si představme alternativní zadání ...

třeba rozjezd z rychlosti 50 na 100 km/h, (zařazena např. čtyřka, neboli otáčky 1:1), auto 1000 kg, motor 50kW. Veškeré tření zanedbáme - díky :-)

Proč by se to nemělo dát spočítat - když víme jak je auto silné, a kolik váží....


Uživatelský avatar
lectuer
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: ned 01 lis 2009 14:32
Bydliště: Vysočina

Re: Příklad ...

Příspěvek od lectuer »

Gabča píše: Ahojky,
já až tak nevím co to na mě zkoušíte :D , moje auto dle techničáku 50kW a 1062 kg se fakticky nekecám rozjede, zrovna jsem to zkoušela.. jo ;)
Ahoj Gabča.
Tiež sa usmievam ako skúša . :D :D :D
S dievčatami sme sa pokúsili zrátať čas do zastavenia 1T zo 100km na 0 pri intenzívnom zabrzdení výkonom 50kW, čiže
je to isté ako zrýchlenie. Nemali sme veľa času ale ak to niekomu pomôže :D :D :D :D :D :D
Naozajstný matematik ma poslal obyčajný vzťah kinetické energie,výkonu a času T0={1\over2}mv_1^2, zväčšené rýchlosti
Tz={1\over2}mv_2^2, práce motoru W=Tz-T0, výkonu P=W/t za dobu t=W/P. Motor vykoná práci W=P*t čiže kinetická
energia sa zvýší na Tz=T0+W s tým,že T0={1\over2}mv0^2. Z rýchlosti vz=\sqrt{2Tz\over m} pak vyvodzujete.
Zrátať nechcel, na somariny vraj nemá čas. :D :D :D :D :D :D


Maj odvahu používať vlastný rozum. Immanuel Kant
Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Příklad ...

Příspěvek od Gabča »

Ahoj Lectuer,
tady už to jiný nebude :D :D , zkoušíme se tu všichni :D .
takže jestli platí uvedené vzorce, tak vyrazí-linaše autíčko z nuly ... tak:

50 km/h dosáhne v 1,93 sec (1/2 * 1000kg * (50000m/3600sec)^2 / 50000wattů )
100 km/hod dosáhne v 7,72 sec (1/2 * 1000kg * (100000m/3600sec)^2 / 50000wattů )

tedy druhých 50 km/h za 5,79 sec (vychází i dle výpočtu vzorcem) oproti prvním daleko pomaleji, to je divný... :?
Bych klidně přísahala, že když se šlápne na plyn, tak ručička leze nahoru rovnoměrně(ji).

Ale takhle jistá jsem si byla i při té gravitaci, takže ... klid :D :D
Krásný den Drontea


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

jedeme zkoušet

Příspěvek od Akord »

Proč smýkají kola pri zarazení 1.stupne, když se jede z nuly? Je to signál o tom, že na prenesení výkonu 50kW je potrebná príliš velká síla. Kdyby ty kola byly ozubené, tak by z nuly mely stejný problém. Proste tech 50kW nejde reálne použít z nuly, početne by tam mela vyjít limita nekonečné síly. Je však asi jasné, že si dovolíme 1. stupeň zanedbat. Já jsem se dopracoval k tomuto vzorci bez použití vztahu pro kinetickou energii:

t = m*dv*vp/P

jinak 5.7s=1000kg*13.8(m/s)*20.8(m/s)/50000W

kde t je čas, m je hmotnost,
dv je zmena rychlosti (treba 100km/h-50km/h prevedeno na m/s),
vp je prumerná(strední rychlost z daného intervalu, podle príkladu 75km/h prevedeno na m/s)
P je výkon ve Wattech (50000W)
Možná je to špatne, moc jsem to nekontroloval, je to drobný úlet, nejde o presné rešení, ale zdá se mi, že jde o totéž, jako výše. Tažná síla pri rychlosti vp je F=P/vp a má pevný prubeh, lineární zmenu se stredem ve vp, tedy stoupající rychlostí klesá.

Pokud by se to melo ale počítat skutečne, tak si to neumím predstavit bez určení prubehu síly prípadne nečeho reálne omezujícího, obávám se, že to nevyreší ani výšeuvedené energetické vztahy, tedy je v nich zamlčený predpoklad určitého prubehu síly stejne jako v mém rešení.


Tuco
Zasloužilý člen
Příspěvky: 243
Registrován: stř 10 zář 2008 17:53
Dostal: 10 poděkování

Příklad

Příspěvek od Tuco »

No mě to vyšlo stejně, i když jsem se tam dostal takovou hodně velkou oklikou :lol:
Ale ve finále byl vzorec na konci stejnej.


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Re: jedeme zkoušet

Příspěvek od Gabča »

Akord píše: Je to signál o tom, že na prenesení výkonu 50kW je potrebná príliš velká síla.
Ahoj Akorde :D ,
Hm, to je dobrá formulace, jsem asi nejblíž pochopení, co jsem kdy bylo. Takže tam jde o to, že působím výkonem, ale není mu vždy dán prostor se projevit... hmm,hm, :ethink: . No asi jo, proto řadíme...
Já vlastně celou dobu považuju výkon za věc, která dává něčemu konstantní zrychlení....
já vlastně celou dobu považuju motor za takový, co má dokonalou automatickou plynulou mnohostupňovou převodovku....
Tento okamžik bych nazvala MÝM VELKÝM BLIKEM
Tedy, ne že by ten můj pohled nefungoval, ale taková převodovka prostě neexistuje, a proto si lidi vymysleli tenhle systém jednotek síly...

Ještě ... ty doopravdy chápeš a umíš si představit to násobení změny rychlosti krát rychlost průměrná? Nebo jen víš zhruba, že tam někde musíš mít znásobené dvě rychlosti, tak jsi to tam zkoušel metodou pokus omyl, až to vyšlo?


Návštěvník

Re: jedeme zkoušet

Příspěvek od Návštěvník »

Lidi, co to vlastně máte za křápy? Akord píše: Proč smýkají kola pri zarazení 1.stupne, když se jede z nuly? Gabča zase: já vlastně celou dobu považuju motor za takový, co má dokonalou automatickou plynulou mnohostupňovou převodovku. Akord zřejmě ani netuší, že normální auto má už víc než půlstoletí spojku, takže se mu kola ani při nulové rychlosti nesmýkají; tohle smýkání je právě převedeno do spojky. Ani Gabča zřejmě netuší, že funkci té dokonalé, automatické a plynulé, mnohostupňové převodovky plní také ta blbá spojka! Bavte se raději o počasí!


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: jedeme zkoušet

Příspěvek od Akord »

Gabča píše:... ty doopravdy chápeš a umíš si představit to násobení změny rychlosti krát rychlost průměrná? Nebo jen víš zhruba, že tam někde musíš mít znásobené dvě rychlosti, tak jsi to tam zkoušel metodou pokus omyl, až to vyšlo?
Nekdy také zkouším, v tomto jsem nemusel. Mám to ale docela zdaneno, používal jsem to tolikrát, až jsem se to naučil, premeny energie, výkon a parketa, to jde k sobe. Šel jsem na to tak, že jsem si predstavil, co by se muselo dít, abych mohl použít konstantní, nebo rozumne závislou sílu na čase, dráze, nebo rychlosti. Protože tam nebyly kvadráty, tak šlo napsat, že oč stoupne rychlost, tak o to by mela klesnout síla, aby práce zustala konstantní a mohl jsem použít P=W/t asi takhle:

Spočátku jsem si napsal: F=m*a=m*dv/t
pak s=vp*t
dále W=F*s=F*vp*t
dosadil P=W/t=F*vp*t/t, pak šlo pohnojit F=P/vp
a zmuchlal se vzorcem na 1. rádku, tedy nahradil v nem F následovne
(P/vp)=m*dv/t, načež vyšlo t=m*dv*vp/P
no a pak jsem ješte znejistel, nakolik je to dobre...


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: jedeme zkoušet

Příspěvek od Akord »

Anonymous píše:Lidi, co to vlastně máte za křápy? Akord píše: Proč smýkají kola pri zarazení 1.stupne, když se jede z nuly? Gabča zase: já vlastně celou dobu považuju motor za takový, co má dokonalou automatickou plynulou mnohostupňovou převodovku. Akord zřejmě ani netuší, že normální auto má už víc než půlstoletí spojku, takže se mu kola ani při nulové rychlosti nesmýkají; tohle smýkání je právě převedeno do spojky. Ani Gabča zřejmě netuší, že funkci té dokonalé, automatické a plynulé, mnohostupňové převodovky plní také ta blbá spojka! Bavte se raději o počasí!
Spojka?...Chudák elektromobil, ten ji kolikrát nemá. Jestlipak víš anonyme, kam spojka ten výkon cpe, a jak dlouho. Dokonce bych vedel, jak se používá spojka na motokrosu. Ta pripomínka však není na míste, o spojku vubec nejde, ani o problém pri rozjíždení. Spojka pouze bere výkon a reší to, že spalovací motor nemá pri nulových otáčkách moment, a dále nestejné otáčky a setrvačné hmoty pri zmenách prevodového pomeru. To už by byla lepší debata o variátorech, tuším o tom nekdo už psal. No ale plést si prevodovku se spojkou je silné kafe i pro meteorology.


Návštěvník

Re: jedeme zkoušet

Příspěvek od Návštěvník »

Akord píše:
Anonymous píše:Lidi, co to vlastně máte za křápy? Akord píše: Proč smýkají kola pri zarazení 1.stupne, když se jede z nuly? Gabča zase: já vlastně celou dobu považuju motor za takový, co má dokonalou automatickou plynulou mnohostupňovou převodovku. Akord zřejmě ani netuší, že normální auto má už víc než půlstoletí spojku, takže se mu kola ani při nulové rychlosti nesmýkají; tohle smýkání je právě převedeno do spojky. Ani Gabča zřejmě netuší, že funkci té dokonalé, automatické a plynulé, mnohostupňové převodovky plní také ta blbá spojka! Bavte se raději o počasí!
Spojka?...Chudák elektromobil, ten ji kolikrát nemá. Jestlipak víš anonyme, kam spojka ten výkon cpe, a jak dlouho. Dokonce bych vedel, jak se používá spojka na motokrosu. Ta pripomínka však není na míste, o spojku vubec nejde, ani o problém pri rozjíždení. Spojka pouze bere výkon a reší to, že spalovací motor nemá pri nulových otáčkách moment, a dále nestejné otáčky a setrvačné hmoty pri zmenách prevodového pomeru. To už by byla lepší debata o variátorech, tuším o tom nekdo už psal. No ale plést si prevodovku se spojkou je silné kafe i pro meteorology.
Akorde, nepleť si spalovací motor s elektrickým! V elektrickým motoru plní funkci rozběhové spojky metalicky oddělený stator a rotor. To nevíš? U spalováku, kde je přenos síly z motoru na kola proveden metalicky napevno musí být mezi kola a motor vložena ta kluzná spojka, aby se Ti kola, zejména při počátečním záběru z nulové polohy neprohrabávala ( a nebo nezdechl motor). A v ní se také odděluje ve formě třeného tepla (asi jako třená bábovka) :lol: nadbytečný výkon motoru.
To už Gabča je múdrejší Tebe, protože hned uvažovala o plynule proměnné převodovce. I když netušila, že tu plynulou a jemnou proměnnost otáček motoru a kol zařizuje právě SPOJKA! Převodovka je hrubé, neměnné, to jest statické, nastavení poměru rotace osy hnané a hnací. Douč se to! ;)


Odpovědět

Zpět na „Universum“