Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Přestavba motoru Š120 na stirling
Moderátor: JiMi
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1719
- Registrován: úte 09 led 2007 12:49
- Bydliště: Praha
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Dobrý přístup
Nic proti tomu, zrovna před chvílí mně napadlo, že ten spirálový výměník na tep motor budu asi zkoušet pomocí el. topnýho tělesa.
Dík za inspiraci.
K.
Dík za inspiraci.
K.
Re: Jak jste daleko???
StepanePepane, co bys chtel na jednom retezovym prevodu se 4 koleckama platit?! naprosto plynula zmena uhlu natoceni a kdyz si zaridim konstatntni vstupni teploty, motor zatizim NEJAKOU zatezi, tak mi staci naladit maximalni otacky a po zastaveni si zmerit uhel - sranda dvacet :-) ale to neni vec kterou bych ted hodlal resit, tam jeste nejsem a stejne namerim 90 stupnu. Kdyby nahodou ne, tak to dam vedet. Momentalne me ceka docela slusna sichta s pilkou na zelezo a kusem materialu, ze kteryho stvorim horkou hlavu. Studena uz ma tvar i dosedaci plochu, zbejva navrtat kanaly.StepanPepan píše:Tomu nevěřím. Proč ne 85 nebo 92??? U každýho motoru to je trochu jinak. Obvykle se nikomu nechce to zkoušet a hlavně platit. 90 funguje, tak to musí stačit... S volným převodem mezi dvěma pístama se dá krásně experimentovat.Stirling píše:Praxe ale zatim ukazuje ze nejvyhodnejsi je prave tech 90 stupnu...
Sakra, asi budu muset vytahnout z fotaku nejaky fotky, ale zatim maji spis dokumentacni charakter o postupu prace.
Jsem rad ze do toho nekdo reje, aspon si muzu ujasnit nektery veci :-)
Zdravi Stirling
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
2 motory jsou skoro nesmysl
Omlouvám se za stručnost a faktické vyjádrení bez presnejších argumentu, napsal jsem toho do vlákna o stirlingu již dost.
Stepane myslím, že nechápeš dobre pointu prestavby spalovacího motoru na stirling. Prakticky v žádné koncepci nemá smysl uvažovat písty spalovacího motoru v roli prehaneče, prípadne z toho delat nejakou alfa verzi. Reálná je vždy prestavba takovým zpusobem, že písty spalovacího motoru jsou vždy v roli pracovního pístu stirlingu a ne prehaneče. Pak nemá smysl argumentovat oddelením horkých a chladných částí. Prioritne se rozebírala tato rešení a to sis mohl udelat čas na prečtení vlákna. Já když vstoupil na fórum do tém, k jimž jsem se vyjádroval, tak jsem tomu venoval minimálne týden čtení po nekolik hodin denne. Myslím, že tohle tu svedl málokdo, podle toho to tak i vypadá.
Stejne tak se tady neuvažovalo s kaskádovým rešením stirlinga, protože to vyžaduje písty s vedenou ojnicí c križákem. Prestavba spalovacího motoru na stirling možná je bez vetších problému, avšak merný výkon je nízký, typicky desetina ze spalováku, za cenu pomerne drahé a pracné konstrukce výmenníku. Namísto hlavy válce spalováku se musí udelat nadstavba s prehaneči, ať prímočarými, nebo rotačními/kyvnými. K tomu dofukovací pretlakový kompresorek.
Stepane myslím, že nechápeš dobre pointu prestavby spalovacího motoru na stirling. Prakticky v žádné koncepci nemá smysl uvažovat písty spalovacího motoru v roli prehaneče, prípadne z toho delat nejakou alfa verzi. Reálná je vždy prestavba takovým zpusobem, že písty spalovacího motoru jsou vždy v roli pracovního pístu stirlingu a ne prehaneče. Pak nemá smysl argumentovat oddelením horkých a chladných částí. Prioritne se rozebírala tato rešení a to sis mohl udelat čas na prečtení vlákna. Já když vstoupil na fórum do tém, k jimž jsem se vyjádroval, tak jsem tomu venoval minimálne týden čtení po nekolik hodin denne. Myslím, že tohle tu svedl málokdo, podle toho to tak i vypadá.
Stejne tak se tady neuvažovalo s kaskádovým rešením stirlinga, protože to vyžaduje písty s vedenou ojnicí c križákem. Prestavba spalovacího motoru na stirling možná je bez vetších problému, avšak merný výkon je nízký, typicky desetina ze spalováku, za cenu pomerne drahé a pracné konstrukce výmenníku. Namísto hlavy válce spalováku se musí udelat nadstavba s prehaneči, ať prímočarými, nebo rotačními/kyvnými. K tomu dofukovací pretlakový kompresorek.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 255
- Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
- Dostal: 1 poděkování
Re: 2 motory jsou skoro nesmysl
Právě čistá alfa verze ze dvou motorů mi připadá nejlepší ze všeho, hlavně ze dvou důvodů:Akord píše:Stepane myslím, že nechápeš dobre pointu prestavby spalovacího motoru na stirling. Prakticky v žádné koncepci nemá smysl uvažovat písty spalovacího motoru v roli prehaneče, prípadne z toho delat nejakou alfa verzi. Reálná je vždy prestavba takovým zpusobem, že písty spalovacího motoru jsou vždy v roli pracovního pístu stirlingu a ne prehaneče. Pak nemá smysl argumentovat oddelením horkých a chladných částí. Prioritne se rozebírala tato rešení...
1) úpravy motorů jsou minimální
2) možnost konstruovat účinné vnější chladiče a ohříváky
Pokud se tady někdo pustil do přestavby na gamu, tak chápu, že to nikdy nedodělal, protože je to velice náročné, je potřeba vyrobit spoustu nových dílů atd.
- Jim68
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 668
- Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 26 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
přehaněče a ohříváčky
takže oba pánové (Akord i Stepan) mají nefunkčních šrotů už plné dílny.......
Nebo zase jenom kecy?
Nebo zase jenom kecy?
Jim68
Be happy!
Be happy!
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Re: 2 motory jsou skoro nesmysl
Odpoveď presouvám do svého vlákna, nemám chuť se párat s nekterými tlučhuby tady.StepanPepan píše:Právě čistá alfa verze ze dvou motorů mi připadá nejlepší ze všeho, hlavně ze dvou důvodů:Akord píše:Stepane myslím, že nechápeš dobre pointu prestavby spalovacího motoru na stirling. Prakticky v žádné koncepci nemá smysl uvažovat písty spalovacího motoru v roli prehaneče, prípadne z toho delat nejakou alfa verzi. Reálná je vždy prestavba takovým zpusobem, že písty spalovacího motoru jsou vždy v roli pracovního pístu stirlingu a ne prehaneče. Pak nemá smysl argumentovat oddelením horkých a chladných částí. Prioritne se rozebírala tato rešení...
1) úpravy motorů jsou minimální
2) možnost konstruovat účinné vnější chladiče a ohříváky
Pokud se tady někdo pustil do přestavby na gamu, tak chápu, že to nikdy nedodělal, protože je to velice náročné, je potřeba vyrobit spoustu nových dílů atd.
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=1302
Naposledy upravil(a) Akord dne úte 07 zář 2010 22:40, celkem upraveno 1 x.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 255
- Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
- Dostal: 1 poděkování
Re: přehaněče a ohříváčky
Mně rozdělení bety a gamy připadá velice srozumitelné a nic nesmyslného na tom nevidím, beta má přehaněč i píst ve stejném válci, gama má píst v jiném. Termodynamicky to můžou být totožné konstrukce, mechanicky vypadají jinak a gama je podle mě mechanicky výhodnější a jednodušší, pokud nejde o minimalizaci rozměrů stroje.Akord píše:Není to tak. Snaž se prosím pochopit, proč je toto delení docela fiktivní, a v čem vlastne tkví rozdelení na alfa, beta a gama verzi. Toto delení neurčuje jednoznačne termodynamické, nebo mechanické vlastnosti, jde o guláš. Gama verze je více méne mechanická verze, kdežto alfa a beta se spíše liší termodynamicky. Alfa verze má značnou nevýhodu v parazitních prostupech tepla a vyšším mrtvém objemu. Minimální úpravy za predpokladu použitelné funkce nese sebou beta verze s nadstavbou hlavy s prehaneči. Alfa verze nemá vlastnost progresivní zmeny pracovního objemu plynu počas cyklu, to je jeden z hlavních hlavní duvodu uplatnení beta verze. Gama je surove rečeno reklamní nesmysl. Alfa je spíše hračka, i když nekdy o pár kW. Pro výkon beta, nebo složitá kaskáda.
Mimochoden, Sunmachine je alfa nebo gama?
http://sunmachine.com/download/FLY_Sunm ... let_en.pdf
Zdá se, že Sunmachine bohužel krachuje... Škoda, takovej pěknej strojek to je...
Je možné, že beta je lepší než alfa, alfa má však v tomhle konkrétním případě amatérské stavby takové výhody, které můžou stavbu umožnit i za cenu třeba nižší účinnosti než v případě bety.
Důvody znova, proč je výhodná stavba alfy ze dvou motorů:
1) Motory se téměř nemění. Změny se týkají pouze úpravy horní části válců - jeden kanál místo dvou, atd.
2) Jednoduchost nastavení fáze.
3) Variabilita a jednoduchost stavby oghřívače, regenerátoru a chladiče. Můžou to být tři samostatné smontované kusy, můžou se velice pohodlně zaměňovat, modifikovat, vylepšovat, bez zásahu do motorů.
4) Jednoduchost výroby - stačí řezat, vrtat, ohýbat, svařovat. Například luxusní účinný trubkový chladič se dá takto vyrobit. Není třeba žádné náročné obrábění, odlévání nových dílů atd.
Je tady ten nepříjemný fakt, že přestavba jednoho motoru na betu selhala. Proč? Protože to bylo moc složité.
Cas
Tak sem prave pokrocil s hlavou, uz zacina mit hranatej tvar, teda aspon napul Jeste me cekaji 2 rezy a z kulaty placicky bude placicka hranata. Pak opet zabava se srovnanim dosedaci plochy do roviny a muzu pomalu zacit vrtat kanaly. Tim budou hlavy hotovy a muzu pokracovat tentokrat na nabojich klikovych hridelu.
StepanePepane, jestli si nekdy neco stavel tak vis kolik to zabere casu, je ho fakt hromada, proto se asi Jimimu nepovedlo dodelat svoje dilko. Jimi to i psal, ze ma casove narocnou praci a nestiha... Ja zatim stiham Stejne to jde zoufale pomalu.
Jdu zkusit poslat nejaky fotky, at se taky pokochaji ostatni...
Zdravi Stirling
StepanePepane, jestli si nekdy neco stavel tak vis kolik to zabere casu, je ho fakt hromada, proto se asi Jimimu nepovedlo dodelat svoje dilko. Jimi to i psal, ze ma casove narocnou praci a nestiha... Ja zatim stiham Stejne to jde zoufale pomalu.
Jdu zkusit poslat nejaky fotky, at se taky pokochaji ostatni...
Zdravi Stirling
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Dalsi fotka
Polotovar na horkou hlavu pomalu vznika...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Re: Cas
To Stirling:
Tak tohle je docela jiná káva, než plané teoretizování - +1
Zdravím - poota
Tak tohle je docela jiná káva, než plané teoretizování - +1
Zdravím - poota
Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
- Jim68
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 668
- Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 26 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Hodně štěstí
Gratuluji Ti Stirlingu ke Tvé odvaze! Myslím, že teď svatí teoretikové se školometnými zkušenostmi se na Tebe vrhnou jako papíroví čerti!!!
Kdybys potřeboval píchnout s nějakým problémem ohledně tepla, tak se klidně ozvi. Jsem člověk praxe a novinky mě lákají (teda, doufám že děláš novinku a ne že rekonstruuješ nějaký starý vergl.. ).
Pěkné pojetí kliky.
Kdybys potřeboval píchnout s nějakým problémem ohledně tepla, tak se klidně ozvi. Jsem člověk praxe a novinky mě lákají (teda, doufám že děláš novinku a ne že rekonstruuješ nějaký starý vergl.. ).
Pěkné pojetí kliky.
Jim68
Be happy!
Be happy!
Vergl
Ahoj Jime,
tohle je v principu ten muj vergl. Je to na stavbu velice jednoduche, tak doufam ze budou i nejaky vystupni parametry k necemu.
Jo ta klika me taky lehce vydesila, bylo to jako vyndavat jezka z klece ven, ale povedlo se. Dovnitr to bude zabavnejsi
Zrovna dneska sem dostal nabidku na olej, tak si vyberu neco co bu se mi hodilo, je moznost jit nekam na 200 stupnu, coz je docela super, pac pak muze na hlave byt jeste o NECO vice. Tak uvidime.
Samozrejme pro vetsi vykon se to bude muset malinko ucesat a hlavne vybavit poradnym objemem aby to stalo za to. V knizce sem cet, ze kdyz v nakladaku nahradili diesel stirlingem, tak spotreba klesla o 5 litru (ze 22 na 17), snizili se emise a zaber motoru byl daleko mekci a plynulejsi. Pravda, ten motor byl o neco (o neco hodne) vic slozitej. Byl to klasickej motor s rombickym mechanismem.
Rombicky mechanismus je vec ktery se chci pokud mozno vyhnout, znamenal by stavbu vicemene od nuly, se vsema problemama s tim spojenyma...
A ted se svati teoretikove ukazte!
Zdravi Stirling
tohle je v principu ten muj vergl. Je to na stavbu velice jednoduche, tak doufam ze budou i nejaky vystupni parametry k necemu.
Jo ta klika me taky lehce vydesila, bylo to jako vyndavat jezka z klece ven, ale povedlo se. Dovnitr to bude zabavnejsi
Zrovna dneska sem dostal nabidku na olej, tak si vyberu neco co bu se mi hodilo, je moznost jit nekam na 200 stupnu, coz je docela super, pac pak muze na hlave byt jeste o NECO vice. Tak uvidime.
Samozrejme pro vetsi vykon se to bude muset malinko ucesat a hlavne vybavit poradnym objemem aby to stalo za to. V knizce sem cet, ze kdyz v nakladaku nahradili diesel stirlingem, tak spotreba klesla o 5 litru (ze 22 na 17), snizili se emise a zaber motoru byl daleko mekci a plynulejsi. Pravda, ten motor byl o neco (o neco hodne) vic slozitej. Byl to klasickej motor s rombickym mechanismem.
Rombicky mechanismus je vec ktery se chci pokud mozno vyhnout, znamenal by stavbu vicemene od nuly, se vsema problemama s tim spojenyma...
A ted se svati teoretikove ukazte!
Zdravi Stirling
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1719
- Registrován: úte 09 led 2007 12:49
- Bydliště: Praha
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Princip uvedeného
verglu patří k osvědčeným
a tak nezbývá než Bude dost záležet na poměru objemů výměníky - válce......
Já jsem do teplostroje sehnal trubku světlosti 80 mm zdéli 550 mm z al slitiny opatřenou dvěma šroubovatelnými čely a šoupě jako poupě, taktéž už mám skoro 3 m2 cu výměníků z klimatizací a fungující kompesory a nějaké regulátory záporných teplot. Co nemám je počáteční pracovní elán a zdraví.
Snad bude líp .
K.
a tak nezbývá než Bude dost záležet na poměru objemů výměníky - válce......
Já jsem do teplostroje sehnal trubku světlosti 80 mm zdéli 550 mm z al slitiny opatřenou dvěma šroubovatelnými čely a šoupě jako poupě, taktéž už mám skoro 3 m2 cu výměníků z klimatizací a fungující kompesory a nějaké regulátory záporných teplot. Co nemám je počáteční pracovní elán a zdraví.
Snad bude líp .
K.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 255
- Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
- Dostal: 1 poděkování
4
Stirlingu - několik poznámek.
Za prvé - u takovýhle obrázků se používá formát PNG, v tomhle konkrétním případě je velký 16 kB místo skoro 200.
Za druhé - jaký má motor objem, co v něm chceš použít za médium při jakém tlaku a jaký očekáváš výkon?
Za třetí - jseš si vědom toho, že kompresor byl stavěn na výkon řádově vyšší, takže například tření, které v kompresoru nedělalo problém, bude velký problém u stirlingu? Zkoušel jsis po rozebrání kompresor jenom vyčistit, případně vyleštit, čerstvě namazat, dát dohromady a změřit práci k protočení kompresoru o jednu otáčku a porovnat jí s očekávanou prací, kterou vykoná?
Stirling při 1 baru, se vzduchem, teplotách 400 a 50 stupňů má očekávaný výkon 14 W při 450 otáčkách za minutu. To dává asi 1,86 J na otáčku. Myslíš, že se ten kompresor vůbec hne?
Při deseti barech je to 222W při 600 rpm, to už je 22 J na otáčku. To už by se hýbat mohl.
Za čtvrté - použít ke stavbě malého pokusného (hračkového) stirlingu tenhle konkrétní kompresor bez větších úprav se mi zdá nevhodné, ten kompresor vypadá... nevím jak to říct... humpolácky? Nejjednodušší a neprimitivnější konstrukce bez ohledu na ztráty třením, protože pokud ten kompresor měl příkon třeba 10 kW, bylo jedno, že měl ztráty třením třeba několik stovek wattů. Tobě to jedno není.
Za prvé - u takovýhle obrázků se používá formát PNG, v tomhle konkrétním případě je velký 16 kB místo skoro 200.
Za druhé - jaký má motor objem, co v něm chceš použít za médium při jakém tlaku a jaký očekáváš výkon?
Za třetí - jseš si vědom toho, že kompresor byl stavěn na výkon řádově vyšší, takže například tření, které v kompresoru nedělalo problém, bude velký problém u stirlingu? Zkoušel jsis po rozebrání kompresor jenom vyčistit, případně vyleštit, čerstvě namazat, dát dohromady a změřit práci k protočení kompresoru o jednu otáčku a porovnat jí s očekávanou prací, kterou vykoná?
Stirling při 1 baru, se vzduchem, teplotách 400 a 50 stupňů má očekávaný výkon 14 W při 450 otáčkách za minutu. To dává asi 1,86 J na otáčku. Myslíš, že se ten kompresor vůbec hne?
Při deseti barech je to 222W při 600 rpm, to už je 22 J na otáčku. To už by se hýbat mohl.
Za čtvrté - použít ke stavbě malého pokusného (hračkového) stirlingu tenhle konkrétní kompresor bez větších úprav se mi zdá nevhodné, ten kompresor vypadá... nevím jak to říct... humpolácky? Nejjednodušší a neprimitivnější konstrukce bez ohledu na ztráty třením, protože pokud ten kompresor měl příkon třeba 10 kW, bylo jedno, že měl ztráty třením třeba několik stovek wattů. Tobě to jedno není.