Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Cyklogenerátor
Moderátor: rival
Cyklogenerátor
Zdravím, potřebuji elektrifikovat chatu. Spotřeba nebude velká, večer LED světla na terase, nabít mobily, něco aby hrálo - radio nebo MP3... Dá se sice zapojit vítr nebo slunce, chtěl bych ale zkusit jiný zdroj - vlastní svaly. Nikde tady jsem nic o pedály poháněném generátoru nenašel, založil jsem tedy toto nové téma. Nic podobného jsem zatím nedělal, mám jen rámcovou ideu
Konstrukce ze starého bicyklu upevněná na podstavci.
Od zadního kola plochým řemenem poháněný generátor,
např. ze starého elektromotoru: http://www.neodym.sk/3f.htm
Počítám s průměrným výkonem 70 - 100 W na svorkách.
Napětí bude třeba snížit na 12 V pro baterii a elektronicky řídit nabíjení a vybíjení.
Takový rotoped v přírodě, když nenašlapeš nebude se svítit. Uvažuju, že pro výše uvedené spotřebiče by mělo stačit šlapat cca jednu, max dvě hodiny denně, podle účinnosti celé soustavy. Sportovně založená rodina si může pořídit ještě malou ledničku
Uvítám Vaše názory připomínky, rady a případné zkušenosti.
Brel
Konstrukce ze starého bicyklu upevněná na podstavci.
Od zadního kola plochým řemenem poháněný generátor,
např. ze starého elektromotoru: http://www.neodym.sk/3f.htm
Počítám s průměrným výkonem 70 - 100 W na svorkách.
Napětí bude třeba snížit na 12 V pro baterii a elektronicky řídit nabíjení a vybíjení.
Takový rotoped v přírodě, když nenašlapeš nebude se svítit. Uvažuju, že pro výše uvedené spotřebiče by mělo stačit šlapat cca jednu, max dvě hodiny denně, podle účinnosti celé soustavy. Sportovně založená rodina si může pořídit ještě malou ledničku
Uvítám Vaše názory připomínky, rady a případné zkušenosti.
Brel
- Aquarius1
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1195
- Registrován: ned 16 pro 2007 0:43
- Bydliště: Planeta Země
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
Tedy ty se cítíš šlapat při odpočinku .No nic ,co zkusit nějaký ten solární panel pro plachetnice,nabíjí i když slunko nesvítí a na provoz věcí co píšeš ti to klidně stačí,jen asi pořizovací cena bude problém a pak nějakou tu baterii ale máš to bez údržby a napořád bez dřiny
Věřím že v jednoduchosti bude ta pravá příčina neúspěchu dosavadního bádání,jelikož se bastlíme (a to i já) ve vymýšlení složitých mechanismů.
- Aquarius1
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1195
- Registrován: ned 16 pro 2007 0:43
- Bydliště: Planeta Země
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
Tady je nějaká inspirace.
http://www.solarniliga.cz/pnovany2.html
http://www.solarniliga.cz/pnovany2.html
Věřím že v jednoduchosti bude ta pravá příčina neúspěchu dosavadního bádání,jelikož se bastlíme (a to i já) ve vymýšlení složitých mechanismů.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Než složitě přestavovat motor na alternátor a elektronicky regulovat napětí, se mi zdá výhodnější použít alternátor z auta a to včetně regulačního relé.
Mimochodem, velká většina motorů funguje jako alternátor, stačí zvlášť vyvést budicí vinutí. - žádná velká přestavba, jen rozpojit dráty.
Zmíněná přestavba nahrazuje budicí vinutí magnety, ale poněkud zesložiťuje regulaci - napětí bude silně závislé na rychlosti šlapání. Ale to nemusí být problém, protože již existují měniče z libovolného napětí na libovolné žádané napětí. a to dokonce i integrované.
Přesto bych to udělal jednoduše z automobilového alternátoru, nebo dynama.
Mimochodem, velká většina motorů funguje jako alternátor, stačí zvlášť vyvést budicí vinutí. - žádná velká přestavba, jen rozpojit dráty.
Zmíněná přestavba nahrazuje budicí vinutí magnety, ale poněkud zesložiťuje regulaci - napětí bude silně závislé na rychlosti šlapání. Ale to nemusí být problém, protože již existují měniče z libovolného napětí na libovolné žádané napětí. a to dokonce i integrované.
Přesto bych to udělal jednoduše z automobilového alternátoru, nebo dynama.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 4090
- Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
- Dal: 384 poděkování
- Dostal: 243 poděkování
rotoped
....inspirace se šlapáním dobrá....ale.....pokud jako relax tak ano...pokud jako nutnost...????....jak psal Akvarius....baterii , nebo více....spočítat spotřebu..solar panel to přes týden dobije....a nějaký malý měnič.....možná by stačilo natahnout drát z auta....ale dneska se přeci prodávaj malý elektrocentrály...200w. jede to potichu ....spotřeba 0,5 l za hodinu.....no nevim nevim....jestli šlapat....martin11
... věřím, že se " TO " povede ......
cyklogenerátor
To: Aquarius1
Beru to jako rotoped, na šlapání nás, doufám bude víc.
Sluneční panely se mi tam bohužel nehodí:
a) jsou drahé, chata je většinu roku opuštěná
b) jsou atraktivní pro zloděje, bývají tam často
c) stojí na kraji lesa a slunce tam svítí až odpoledne
to: Ilem
Chtěl bych použít generátor s permanentními magnety,
alternátor nebo dynamo z auta nemají podle mne takovou
účinnost zvlášť při malých otáčkách. Třeba se bude vyrábět
víc exemplářů cyklogenerátoru. S tou přeměnou napětí to
nebude doufám až takový problém, co elektronici?
to: martin11
solar tam týden nevydrží, pokud odjedeme zmizí natotata.
Autem se nedá k chatě zajet, všechno se nosí na zádech.
Do elektrocentrály zatím nechci investovat, museli bychom ji tam
dotahnout v rukách a museli bychom ji uklízet vždy,
když někam vyrazíme. Nebudu ji mít hned za chatou.
Rád bych zůstal u záměru kterým jsem toto téma zahájil;
vyrábět elektřinu (alespoň částečně) pomocí vlastních svalů
brel
Beru to jako rotoped, na šlapání nás, doufám bude víc.
Sluneční panely se mi tam bohužel nehodí:
a) jsou drahé, chata je většinu roku opuštěná
b) jsou atraktivní pro zloděje, bývají tam často
c) stojí na kraji lesa a slunce tam svítí až odpoledne
to: Ilem
Chtěl bych použít generátor s permanentními magnety,
alternátor nebo dynamo z auta nemají podle mne takovou
účinnost zvlášť při malých otáčkách. Třeba se bude vyrábět
víc exemplářů cyklogenerátoru. S tou přeměnou napětí to
nebude doufám až takový problém, co elektronici?
to: martin11
solar tam týden nevydrží, pokud odjedeme zmizí natotata.
Autem se nedá k chatě zajet, všechno se nosí na zádech.
Do elektrocentrály zatím nechci investovat, museli bychom ji tam
dotahnout v rukách a museli bychom ji uklízet vždy,
když někam vyrazíme. Nebudu ji mít hned za chatou.
Rád bych zůstal u záměru kterým jsem toto téma zahájil;
vyrábět elektřinu (alespoň částečně) pomocí vlastních svalů
brel
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: cyklogenerátor
Ten rotoped taky není úplně od věci. Ty co mají magnetické brždění máš z půlky hotové. Fungují na principu vířivých proudů. Jen vyměnit plotnu za cívky. Podobný návod se tu někde již objevil.brel píše:To: Aquarius1
Beru to jako rotoped, na šlapání nás, doufám bude víc.
brel
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
S rotopedem to tak jednoduché není. Pro vzduchové vinutí/cívky mají magnety malou indukci (protože počítají jenom s malou vzduchovou mezerou), no a pro vinutí se železem je treba delat celý stator nový, protože puvodní železo se hodí fakt jen na ty vírivé proudy a ztráty, cívkám by se neušlo témer nic. Počítám, že za účelem slušných vírivých proudu jsou ale magnety strídány príliš rychle, a to pro alternátor už není moc dobré z hlediska rozptylového toku statoru i rotoru (klesne využití magnetu a zmekne stator). To je taky prekážka pro účinnejší 2 nebo 3fázové vinutí.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
OK, beru, to je tvoje parketa.Akord píše:S rotopedem to tak jednoduché není. Pro vzduchové vinutí/cívky mají magnety malou indukci (protože počítají jenom s malou vzduchovou mezerou), no a pro vinutí se železem je treba delat celý stator nový, protože puvodní železo se hodí fakt jen na ty vírivé proudy a ztráty, cívkám by se neušlo témer nic. Počítám, že za účelem slušných vírivých proudu jsou ale magnety strídány príliš rychle, a to pro alternátor už není moc dobré z hlediska rozptylového toku statoru i rotoru (klesne využití magnetu a zmekne stator). To je taky prekážka pro účinnejší 2 nebo 3fázové vinutí.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- wolf234
- Starší člen
- Příspěvky: 158
- Registrován: sob 18 říj 2008 12:47
- Bydliště: u pajkovačky
- Dostal: 9 poděkování
CYKLOGENERATOR
JA BY SOM AKO GENERATOR PRUDU POUžIL HOCIJAKý STARý ELEKTROMOTOR Z AUTA S PERMANENTNýMI MAGNETMI PRIPADNE ALTERNATOR S PREROBENýM ROTOROM NATRVALí MAGNET NIEKDE SOM TO TU VIDEL
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Ileme, jen jsem to odhadoval. Aby bylo fakt jasno, chtelo by to nejaký rotoped mrknout zevnitr, ale je to dost neprevdepodobné, že to lze použít i jinak.
Wolf234, myslím, že takové auta nejsou, co mají nejaké slušné motorky s trvalým príkonem nebo výkonem kolem 100W (co je prumerný výkon cyklisty). I kdyby, budou mít vysoké otáčky, a tím vzniknou značné ztráty v prevodu do rychla. Já jsem dávno predelal jeden alternátor z auta na PM a mel účinnost asi 20 procent pri 500/min. Pri porádné konstrukci se dá udelat odhaduji tak 70-80 procent až pri 2000/min. Zkus to udelat lépe, budeš si myslím dost prekvapený.
Wolf234, myslím, že takové auta nejsou, co mají nejaké slušné motorky s trvalým príkonem nebo výkonem kolem 100W (co je prumerný výkon cyklisty). I kdyby, budou mít vysoké otáčky, a tím vzniknou značné ztráty v prevodu do rychla. Já jsem dávno predelal jeden alternátor z auta na PM a mel účinnost asi 20 procent pri 500/min. Pri porádné konstrukci se dá udelat odhaduji tak 70-80 procent až pri 2000/min. Zkus to udelat lépe, budeš si myslím dost prekvapený.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsi mě ukecal
Ten pásek s magnety se při zvětšování brzdné síly horní částí přibližuje k rotoru až do vzdálenosti cca 1mm. Myslím, že by nebyl problém každý druhý magnet uloupnout (nebo i víc) a sehnat ještě dva náhradní pásky, aby daly po celém obvodu. Rotor by se samozřejmě musel vyrobit celý znovu. Počet pólových nástavců si netroufám odhadnout, ani průměr drátu a počet závitů. Nikdy jsem žádný motor ani alternátor nevyráběl.
Průměr rotoru je 250mm, převod od šlapek 1 : 5,25
Průměr rotoru je 250mm, převod od šlapek 1 : 5,25
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Ještě detail
A nebo obráceně. Magnety urvat všechny a přilepit je na rotor, pak by možná stačila jedna cívka
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
- gromit
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 586
- Registrován: pát 18 črc 2008 21:37
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Brel psal, že jim tam všechno hned ukradnou, tak nevím, jak by to dopadlo s tím bicyklem/rotopedem - ideálně aby to bylo přenosný...
nejsem teda odborník přes předělávání motorků, ale na tohle jsem narazil a zkušenější mohou doporučit nebo zatratit: http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dynamo-s-permmagn.htm
nejsem teda odborník přes předělávání motorků, ale na tohle jsem narazil a zkušenější mohou doporučit nebo zatratit: http://mve.energetika.cz/sikovneruce/dynamo-s-permmagn.htm
Když to nejde silou, musí to jít ještě větší silou!
Re: Cyklogenerátor
Zdravím Vás.
Tímto problémem jsem se zabýval asi před rokem.(prostředek pro přežití)
Vyzkoušel jsem dost motorků a generátorů a zvítězil motůrek z nějaký starý kopírky - použil jsem ho jako třífázový generátor.
Motor má průměr asi 10 cm a tloušťku 4 cm.
Je uchycený za vinutý stator okolo kterýho se otáčí rotor s magnety.
Použil jsem starý rotopéd na který jsem namontoval dva ty generátory
spojený hřídelkama. (Původně jsem si myslel, že mám dost síly na dva.)
Stačí tam dat pouze jeden.
Jak jsem již psal motůrek je třífázový,v sobě měl Hall. čidla pro elektronický komutátor.
Takže jsem usměrnil 3. fázovým můstkem, připojil ampérmetr a voltmetr
a hotovo. Z výstupu se dá nabíjet 12 až 24 V aku.
Při 12V to dává 5-6A - šlapání v pohodě.
Zkoušel jsem na výstup připojit měnič 12/230V , v pohodě svití 60W/220V
žárovka.
Akorát jsem musel přímo na generátor dát setrvačník, protože v mrtvých bodech šlapání byla zátěž a to je docela nepříjemný.
Se setrvačníkem to je přirozený, jako jízda na kole.
Jak jsem psal ,dal jsem tam dva generátory abych mohl nabíjet
dvě baterie ale to už je na šlapání moc.
Nedávám to sem jako návod ale pouze jako příklad.
Zítra nafotím pár obrázků a dám je do Fotogalerie.
S pozdravem Hugo2
http://www.upramene.cz/forum/album_personal.php (Edit: ... nefunkční odkaz)
Tímto problémem jsem se zabýval asi před rokem.(prostředek pro přežití)
Vyzkoušel jsem dost motorků a generátorů a zvítězil motůrek z nějaký starý kopírky - použil jsem ho jako třífázový generátor.
Motor má průměr asi 10 cm a tloušťku 4 cm.
Je uchycený za vinutý stator okolo kterýho se otáčí rotor s magnety.
Použil jsem starý rotopéd na který jsem namontoval dva ty generátory
spojený hřídelkama. (Původně jsem si myslel, že mám dost síly na dva.)
Stačí tam dat pouze jeden.
Jak jsem již psal motůrek je třífázový,v sobě měl Hall. čidla pro elektronický komutátor.
Takže jsem usměrnil 3. fázovým můstkem, připojil ampérmetr a voltmetr
a hotovo. Z výstupu se dá nabíjet 12 až 24 V aku.
Při 12V to dává 5-6A - šlapání v pohodě.
Zkoušel jsem na výstup připojit měnič 12/230V , v pohodě svití 60W/220V
žárovka.
Akorát jsem musel přímo na generátor dát setrvačník, protože v mrtvých bodech šlapání byla zátěž a to je docela nepříjemný.
Se setrvačníkem to je přirozený, jako jízda na kole.
Jak jsem psal ,dal jsem tam dva generátory abych mohl nabíjet
dvě baterie ale to už je na šlapání moc.
Nedávám to sem jako návod ale pouze jako příklad.
Zítra nafotím pár obrázků a dám je do Fotogalerie.
S pozdravem Hugo2
http://www.upramene.cz/forum/album_personal.php (Edit: ... nefunkční odkaz)
Naposledy upravil(a) Hugo2 dne úte 11 lis 2008 18:47, celkem upraveno 1 x.